201 – Implementación del Identificador PO / Implementation of PO Identifier
En el presente hacemos de su conocimiento la implementación del Identificador PO “Proveedor de Origen” en pedimentos de importación, para efecto de señalar mercancías provenientes de países con los que México tenga Tratado de Libre Comercio o acuerdo comercial.
El pasado 18 de diciembre de 2017, se dieron a conocer las Reglas Generales de Comercio Exterior para 2018, que entraron en vigor el 01 de enero del 2018, mismas que nos señalan en el primer transitorio, párrafo IV; que entrará en vigor el 30 enero de 2018.
Sin embargo, debido a la incertidumbre y práctica de este nuevo identificador en la operación, la autoridad se ve obligada a postergar su aplicación, hasta el 15 de marzo de 2018. Con fines informativos para el particular y vinculatorios para la autoridad, emite una resolución anticipada de modificaciones a las reglas generales de comercio exterior para el 2018, en donde además de otros temas, nos señala la reforma que sufrió el Identificador PO, y la adición de la regla 3.1.37, ampliamente vinculatoria con dicho identificador.
Apéndice 8 “Identificadores” del Anexo 22, de las RGCE:
La implementación de este nuevo identificador PO “Proveedor de Origen”, consiste en señalar a nivel partida los datos del proveedor de origen, la cual gozará de preferencia arancelaria al amparo de acuerdos y tratados comerciales que México haya suscrito y se complementará con el valor en aduana de la mercancía, datos fiscales del proveedor y número de factura.
Adicionalmente, se incorpora la regla 3.1.37 que a la letra señala:
“Aplicación de identificadores para introducción de mercancías bajo trato arancelario preferencial
3.1.37. Para los efectos del artículo 36 de la Ley, quienes introduzcan mercancías al territorio nacional destinándolas a cualquier régimen aduanero, bajo trato arancelario preferencial, de conformidad con los acuerdos y tratados comerciales suscritos por México, utilizando las claves de los identificadores AL, TL, NT, NA y NZ, del Apéndice 8 del Anexo 22, deberán asentar la clave del identificador PO, del mismo Apéndice, excepto en las siguientes operaciones:
- En las realizadas con las claves de pedimento F2, F3, V3, V4, CT, T3, T6, T7 o T9, del Apéndice 2 del Anexo 22.
- En las que se utilicen los códigos genéricos: a) 00000000. b) Todos los que inician con 99.
- Se trate de las fracciones arancelarias del Capítulo 98 de la LIGIE (operaciones especiales), independientemente del régimen aduanero al que sean destinadas.
Ley 36, LIGIE 1, RGCE Anexo 22”.
Dicha regla, viene a regular la aplicación de los identificadores AL, TL, NT, NA y NZ, para la importación de mercancías que gocen de preferencia arancelaria, y no se estará obligado a declarar el identificador PO para las claves F2, F3, V3, V4, CT, T3, T6, T7 o T9, también para aquellas operaciones en las que se utilicen los códigos 00000000 y todos los que inician con 99 y por último a las fracciones arancelarias del Capítulo 98.
El responsable de la veracidad de la información asentada con este nuevo identificador “PO” a nivel partida, caerá al 100% por el importador, es decir, será la persona encargada de presentar ante la autoridad en caso de ser necesario las pruebas que avalen el origen de la mercancía.
Si bien es cierto, se reducen costos administrativos y burocráticos al ya no llenar el formato de certificado de origen, sin embargo, la adición del identificador PO es un medio eficaz que la Autoridad Aduanera efectúa para mayor observancia de aquellos usuarios que gozan de este beneficio, pero sin duda, será determinante para que las futuras revisiones sean más expeditas y precisas.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
Atentamente
División de Consultoría en Comercio Internacional y Aduanas
TLC Asociados, S.C.
Prohibida la reproducción parcial o total. Todos los derechos reservados de TLC Asociados, S.C. El contenido del presente artículo no constituye una consulta particular y por lo tanto TLC Asociados, S.C., su equipo y su autor, no asumen responsabilidad alguna de la interpretación o aplicación que el lector o destinatario le pueda dar.
In the present we inform you of the implementation of the PO Identifier “Supplier of Origin” in import request forms, for the purpose of indicating merchandise coming from countries with which Mexico has a Free Trade Agreement or commercial agreement.
On December 18, 2017, the General Rules of Foreign Trade for 2018 were announced, which entered into force on January 1, 2018, which indicate in the first transitory, paragraph IV; that they will come into force on January 30, 2018.
However, due to the uncertainty and use of this new identifier in the operation, the authority is forced to postpone its application, until March 15, 2018. With informative purposes for the individual and binding for the authority, issues an advanced resolution of modifications to the general rules of foreign trade for 2018, where in addition to other issues, we note the reform to the PO Identifier, and the addition of rule 3.1.37, broadly binding with this identifier.
Appendix 8 “Identifiers” of Annex 22 of the GRFT:
Code | Level | Application Assumptions | Complement 1 | Complement 1 | Complement 1 |
PO – Supplier of Origin | P | Declare the data of the merchandise to which a tariff preference applies under the trade agreements and treaties signed by Mexico, in import operations by heading. | Custom Value of the merchandise | Name of the supplier that certifies the merchandise as originating (declare the first 50 characters) | Complete Invoice Number |
The implementation of this new PO identifier “Supplier of Origin”, consists in indicating at the heading level the data of the supplier of origin, which will enjoy tariff preference under the commercial agreements and treaties that Mexico has subscribed to and will be complemented with the customs value of the merchandise, fiscal data of the supplier and invoice number.
Additionally, rule 3.1.37 is incorporated, which states to the letter:
“Application of identifiers for the introduction of merchandise under preferential tariff treatment
3.1.37. For the purposes of Article 36 of the Act, those who introduce merchandise into national territory by allocating them to any customs regime, under preferential tariff treatment, in accordance with the agreements and commercial treaties signed by Mexico, using the identifier codes AL, TL, NT , NA and NZ, from Appendix 8 of Annex 22, must set the PO identifier code, from the same Appendix, except for the following operations:
- In those made with the request form codes F2, F3, V3, V4, CT, T3, T6, T7 or T9, in Appendix 2 of Annex 22.
- In those which use the generic codes: a) 00000000. b) All those that start with 99.
Regarding the tariff items of Chapter 98 of the General Import and Export Tax Act (special operations), independently of the customs regime to which they are destined.
Law 36, GIETA 1, GRFT Annex 22 “.
This rule comes to regulate the application of identifiers AL, TL, NT, NA and NZ, for the importation of merchandise that enjoy tariff preference, and it will not be required to declare the PO identifier for the F2, F3, V3 , V4, CT, T3, T6, T7 or T9 codes, also for those operations in which the codes 00000000 and all those that start with 99 and finally the tariff items of Chapter 98 are used.
The person responsible for the veracity of the information established with this new “PO” identifier at the heading level, will fall 100% on the importer, that is, the person in charge of presenting to the authority, if necessary, the evidence that supports the origin of the merchandise.
Although it is true, administrative and bureaucratic costs are reduced by not filling out the certificate of origin format, however, the addition of the PO identifier is an effective means that the Customs Authority carries out for greater observance of those users who enjoy this benefit, but undoubtedly, it will be crucial for future revisions to be more expeditious and precise.
Without anything else at this moment, do not hesitate to contact us.
Sincerely,
Foreign Trade and Customs Consultancy Division of
TLC Asociados, S.C.
Partial or total reproduction is prohibited. All rights reserved to TLC Asociados, S.C. The content of this article is not a private consultation, therefore, TLC Asociados, S.C., and its team and author, are not responsible for any interpretation or use that the reader or recipient could give to it.
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201 – Implementación del Identificador PO / Implementation of PO Identifier
En el presente hacemos de su conocimiento la implementación del Identificador PO “Proveedor de Origen” en pedimentos de importación, para efecto de señalar mercancías provenientes de países con los que México tenga Tratado de Libre Comercio o acuerdo comercial.
El pasado 18 de diciembre de 2017, se dieron a conocer las Reglas Generales de Comercio Exterior para 2018, que entraron en vigor el 01 de enero del 2018, mismas que nos señalan en el primer transitorio, párrafo IV; que entrará en vigor el 30 enero de 2018.
Sin embargo, debido a la incertidumbre y práctica de este nuevo identificador en la operación, la autoridad se ve obligada a postergar su aplicación, hasta el 15 de marzo de 2018. Con fines informativos para el particular y vinculatorios para la autoridad, emite una resolución anticipada de modificaciones a las reglas generales de comercio exterior para el 2018, en donde además de otros temas, nos señala la reforma que sufrió el Identificador PO, y la adición de la regla 3.1.37, ampliamente vinculatoria con dicho identificador.
Apéndice 8 “Identificadores” del Anexo 22, de las RGCE:
La implementación de este nuevo identificador PO “Proveedor de Origen”, consiste en señalar a nivel partida los datos del proveedor de origen, la cual gozará de preferencia arancelaria al amparo de acuerdos y tratados comerciales que México haya suscrito y se complementará con el valor en aduana de la mercancía, datos fiscales del proveedor y número de factura.
Adicionalmente, se incorpora la regla 3.1.37 que a la letra señala:
“Aplicación de identificadores para introducción de mercancías bajo trato arancelario preferencial
3.1.37. Para los efectos del artículo 36 de la Ley, quienes introduzcan mercancías al territorio nacional destinándolas a cualquier régimen aduanero, bajo trato arancelario preferencial, de conformidad con los acuerdos y tratados comerciales suscritos por México, utilizando las claves de los identificadores AL, TL, NT, NA y NZ, del Apéndice 8 del Anexo 22, deberán asentar la clave del identificador PO, del mismo Apéndice, excepto en las siguientes operaciones:
- En las realizadas con las claves de pedimento F2, F3, V3, V4, CT, T3, T6, T7 o T9, del Apéndice 2 del Anexo 22.
- En las que se utilicen los códigos genéricos: a) 00000000. b) Todos los que inician con 99.
- Se trate de las fracciones arancelarias del Capítulo 98 de la LIGIE (operaciones especiales), independientemente del régimen aduanero al que sean destinadas.
Ley 36, LIGIE 1, RGCE Anexo 22”.
Dicha regla, viene a regular la aplicación de los identificadores AL, TL, NT, NA y NZ, para la importación de mercancías que gocen de preferencia arancelaria, y no se estará obligado a declarar el identificador PO para las claves F2, F3, V3, V4, CT, T3, T6, T7 o T9, también para aquellas operaciones en las que se utilicen los códigos 00000000 y todos los que inician con 99 y por último a las fracciones arancelarias del Capítulo 98.
El responsable de la veracidad de la información asentada con este nuevo identificador “PO” a nivel partida, caerá al 100% por el importador, es decir, será la persona encargada de presentar ante la autoridad en caso de ser necesario las pruebas que avalen el origen de la mercancía.
Si bien es cierto, se reducen costos administrativos y burocráticos al ya no llenar el formato de certificado de origen, sin embargo, la adición del identificador PO es un medio eficaz que la Autoridad Aduanera efectúa para mayor observancia de aquellos usuarios que gozan de este beneficio, pero sin duda, será determinante para que las futuras revisiones sean más expeditas y precisas.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
Atentamente
División de Consultoría en Comercio Internacional y Aduanas
TLC Asociados, S.C.
Prohibida la reproducción parcial o total. Todos los derechos reservados de TLC Asociados, S.C. El contenido del presente artículo no constituye una consulta particular y por lo tanto TLC Asociados, S.C., su equipo y su autor, no asumen responsabilidad alguna de la interpretación o aplicación que el lector o destinatario le pueda dar.
In the present we inform you of the implementation of the PO Identifier “Supplier of Origin” in import request forms, for the purpose of indicating merchandise coming from countries with which Mexico has a Free Trade Agreement or commercial agreement.
On December 18, 2017, the General Rules of Foreign Trade for 2018 were announced, which entered into force on January 1, 2018, which indicate in the first transitory, paragraph IV; that they will come into force on January 30, 2018.
However, due to the uncertainty and use of this new identifier in the operation, the authority is forced to postpone its application, until March 15, 2018. With informative purposes for the individual and binding for the authority, issues an advanced resolution of modifications to the general rules of foreign trade for 2018, where in addition to other issues, we note the reform to the PO Identifier, and the addition of rule 3.1.37, broadly binding with this identifier.
Appendix 8 “Identifiers” of Annex 22 of the GRFT:
Code | Level | Application Assumptions | Complement 1 | Complement 1 | Complement 1 |
PO – Supplier of Origin | P | Declare the data of the merchandise to which a tariff preference applies under the trade agreements and treaties signed by Mexico, in import operations by heading. | Custom Value of the merchandise | Name of the supplier that certifies the merchandise as originating (declare the first 50 characters) | Complete Invoice Number |
The implementation of this new PO identifier “Supplier of Origin”, consists in indicating at the heading level the data of the supplier of origin, which will enjoy tariff preference under the commercial agreements and treaties that Mexico has subscribed to and will be complemented with the customs value of the merchandise, fiscal data of the supplier and invoice number.
Additionally, rule 3.1.37 is incorporated, which states to the letter:
“Application of identifiers for the introduction of merchandise under preferential tariff treatment
3.1.37. For the purposes of Article 36 of the Act, those who introduce merchandise into national territory by allocating them to any customs regime, under preferential tariff treatment, in accordance with the agreements and commercial treaties signed by Mexico, using the identifier codes AL, TL, NT , NA and NZ, from Appendix 8 of Annex 22, must set the PO identifier code, from the same Appendix, except for the following operations:
- In those made with the request form codes F2, F3, V3, V4, CT, T3, T6, T7 or T9, in Appendix 2 of Annex 22.
- In those which use the generic codes: a) 00000000. b) All those that start with 99.
Regarding the tariff items of Chapter 98 of the General Import and Export Tax Act (special operations), independently of the customs regime to which they are destined.
Law 36, GIETA 1, GRFT Annex 22 “.
This rule comes to regulate the application of identifiers AL, TL, NT, NA and NZ, for the importation of merchandise that enjoy tariff preference, and it will not be required to declare the PO identifier for the F2, F3, V3 , V4, CT, T3, T6, T7 or T9 codes, also for those operations in which the codes 00000000 and all those that start with 99 and finally the tariff items of Chapter 98 are used.
The person responsible for the veracity of the information established with this new “PO” identifier at the heading level, will fall 100% on the importer, that is, the person in charge of presenting to the authority, if necessary, the evidence that supports the origin of the merchandise.
Although it is true, administrative and bureaucratic costs are reduced by not filling out the certificate of origin format, however, the addition of the PO identifier is an effective means that the Customs Authority carries out for greater observance of those users who enjoy this benefit, but undoubtedly, it will be crucial for future revisions to be more expeditious and precise.
Without anything else at this moment, do not hesitate to contact us.
Sincerely,
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