328 – Empresas IMMEX exentas de la presentación de garantías en importaciones temporales de mercancías sensibles/ IMMEX Enterprises are exempt from the provision of guarantees in temporary imports of sensitive goods.
El 25 de octubre de 2018 fue publicado en el sitio de Internet de la Comisión Federal de Mejora Regulatoria el Anteproyecto que reforma el “Decreto para el fomento de la industria manufacturera, maquiladora y de servicios de exportación”para incorporar la obligación de utilizar el esquema de garantías en las importaciones temporalesde mercancías sensibles del Anexo II del Decreto IMMEX (Industria Manufacturera, Maquiladora y de Servicios de Exportación) y del Anexo 3.3.2 de las RCSE, además de precisar e incorporar el concepto de las mercancías sensibles, así como la eliminación de los beneficios a las empresas certificadas, entre otros cambios.
Adicionalmente, se informó sobre el Anteproyecto que reforma el “Acuerdo que modifica al diverso por el que la Secretaría de Economía emite reglas y criterios de carácter general en materia de Comercio Exterior”que ofrece las excepciones para el cumplimiento de los esquemas de garantías para determinadas empresas que cumplan los requisitos que se indican a continuación, que de igual manera se encuentran pendientes de publicarse por medios oficiales (no obstante, ambas publicaciones continúan pendientes de ser publicadas en el Diario Oficial de la Federación).
En esta tesitura, se reforma la regla 3.3.1 de las RCSEpara disponer que las empresas IMMEX tendrán el beneficio de no tener la necesidad de cumplir con la implementación del esquema de garantías, siempre y cuando se ubiquen en las siguientes hipótesis que:
“I.Cumplan con alguno de los siguientes supuestos:
- Cuenten con un registro de empresas productoras de vehículos automotores ligeros nuevos, conforme al Decreto para el apoyo de la competitividad de la industria automotriz terminal y el impulso al desarrollo del mercado interno de automóviles,
- Cuenten con alguna de las aprobaciones de producción, expedida por la Secretaría de Comunicaciones y Transportes, a que se refiere la Circular obligatoria que establece los requisitos para obtener la aprobación de producción de aeronaves, motores deaeronaves, hélices y artículos,
- Tributen conforme al Título II de la Ley del Impuesto Sobre la Renta y sean maquiladoras en los términos de los artículos 181 y 183 y demás relativos a su cumplimiento, y
- Hayan tenido al menos 2,000 trabajadores durante los últimos 3 años.
II.Sean proveedores directos de las empresas mencionadas en la fracción I y estas los reconozcan como tal.
III.Sean proveedores directos de las empresas mencionadas en la fracción II y estas los reconozcan como tal.
IV.Sean proveedores directos de las empresas mencionadas en la fracción III y estas los reconozcan como tal.
V.Hayan tenido durante los últimos 6 meses al menos 700 trabajadores.
VI.Cuenten maquinaria, equipo o bienes inmuebles que tengan un valor de al menos 50 millones de pesos, lo cual se acreditará con:
- Pedimentos de importación
- Escrituras levantadas ante Notario Público, inscritas en el Registro Público de la Propiedad, que acrediten la adquisición de bienes inmuebles.
- Comprobantes fiscales digitales que cumplan con el artículo 29-A del Código Fiscal de la Federación.
VII.Hayan estado afiliadas durante los últimos 3 años a alguna cámara, establecida conforme a la Ley de Cámaras Empresariales y sus Confederaciones, y hayan tenido durante los últimos 6 meses al menos 250 trabajadores.
VIII.Hayan estado afiliadas durante los últimos 3 años a alguna asociación de empresas exportadoras que cuente con autorización del SAT para prestar los servicios de prevalidación electrónica de datos, en los términos del artículo 16-A de la Ley Aduanera, la cual tenga afiliadas al menos a 350 empresas de las mencionadas en el inciso C) de la fracción I, y hayan tenido durante los últimos 6 meses al menos 250 trabajadores.
IX.Coticen en mercados reconocidos en términos del artículo 16-C del Código Fiscal de la Federación.
X.En caso de que la empresa pertenezca a un grupo y alguna de sus filiales cumpla con alguno de los requisitos anteriores, se entenderá que dicha empresa también lo cumple. En este caso, si a alguna de las empresas del grupo se les cancela su programa por las causales a que se refieren las fracciones III, IV, V, VI, VIII y IX del artículo 27 del Decreto IMMEX, las demás empresas del grupo ya no estarán exentas de la garantía, excepto si cumplen con alguno de los requisitos anteriores.
Para los efectos de la presente fracción, se considera que varias empresas pertenecen a un mismo grupo, cuando el 51% o más de sus acciones con derecho a voto de todas las empresas sean propiedad en forma directa o indirecta o de ambas formas, de las mismas personas físicas o morales residentes en territorio nacional o en el extranjero.
Lo anterior no será aplicable cuando la empresa se dedique al reciclaje o acopio de desperdicios o al almacenamiento o distribución de mercancías sin que la misma empresa o el grupo realice algún proceso productivo por el cual genere los desperdicios, excepto si los desperdicios le son transferidos por las empresas a las que se refieren las fracciones I a IV.
Se entenderá que las empresas cuentan con trabajadores si los tienen dados de alta ante el Instituto Mexicano del Seguro Social, cuentan con un esquema de subcontratación de trabajadores de conformidad con los artículos 15-A al 15-D de la Ley Federal del Trabajo y el contratista tenga a los trabajadores dados de alta ante el Instituto Mexicano del Seguro Social o alguna de las empresas del grupo le proporciona dichos trabajadores a través de un contrato de prestación de servicios y el contratista tenga a los trabajadores dados de alta ante el Instituto Mexicano del Seguro Social.
La Secretaría de Economía podrá realizar consultas a las autoridades competentes o a los organismos a que se refieren las fracciones VII y VIII para verificar que las empresas cumplen con los requisitos anteriores.
Las empresas deberán presentar a la Secretaría la información y documentación que acredite que cumplen con alguno de los supuestos del segundo párrafo.
T R A N S I T O R I O S
Primero. – El presente Acuerdo entrará en vigor el día siguiente al de su publicación en el Diario Oficial de la Federación.
Segundo.- A las empresas certificadas que presenten la información a que se refiere el último párrafo de la regla 3.3.1, hasta en tanto la Secretaría verifique la información les podrá autorizar para importar el monto que de acuerdo a sus operaciones históricas de importaciones temporales utilicen durante un mes”.
Sobre este apartado, las modificaciones de este anteproyecto se encuentran vinculadas directamente con las reformas del Decreto IMMEX, por lo que una vez publicadas en el Diario Oficial de la Federación entrarían en vigor en forma inmediata.
Es importante que las empresas IMMEX que importen mercancías sensibles del Anexo II del Decreto IMMEX y el Anexo 3.3.2 de las RCSE, analicen y evalúen los supuestos de excepción que establece este dispositivo con la finalidad de gozar la prerrogativa exclusiva de no tener que aplicar los esquemas de garantías, que seguramente no todas las empresas maquiladoras podrán verse beneficiadas en sus operaciones aduaneras.
Asimismo, en términos del segundo transitorio las empresas certificadas que presenten la información y documentación a la Secretaría de Economía, dicha dependencia verificará que cumplan los requisitos, por lo que provisionalmente podrá autorizar un cupo o cantidad de acuerdo con el promedio de las operaciones mensuales.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
Atentamente
División de Consultoría en Comercio Internacional y Aduanas
TLC Asociados, S.C.
Prohibida la reproducción parcial o total. Todos los derechos reservados de TLC Asociados, S.C. El contenido del presente artículo no constituye una consulta particular y por lo tanto TLC Asociados, S.C., su equipo y su autor, no asumen responsabilidad alguna de la interpretación o aplicación que el lector o destinatario le pueda dar.
On October 25th, 2018, the preliminary project was published on the Federal Regulatory Improvement Commission’s website. This project reforms the “Decree to encourage the manufacturing, maquila, and export services industry”to integrate the obligation of implementing the guarantee procedure during temporary imports of sensitive goods in accordance with the Annex II of IMMEX Decree and Annex 3.3.2 of the Rules and Standards of the Economy Department, as well as defining and integrating the concept of sensitive goods, and removing the benefits for certified companies, among other changes.
In addition, the preliminary project was announced, which reforms the “Agreement that modifies the diverse by which the Economy Department establishes regulations and standards of general nature in terms of Foreign Trade” that provides the exceptions for the compliance of guarantee procedures for specific companies that comply with the requirements described hereunder, which are pending to be published by official media. Nevertheless, both publications still pending to be published in the Official Journal of the Federation.
In these circumstances, Rule 3.3.1 of the Regulations and Standards of the Economy Department is reformed in order to provide IMMEX enterprises with the benefit, which states that there is no need to comply with the implementation of the guarantees procedure, as long as the following points are stated in the assumption:
“I. If they comply with one of the following cases:
- In case these enterprises have a register of new light motor vehicles manufacturing companies, in accordance with the decree for the competitiveness of the terminal automotive industry, and a boost to the development of the in-house automobiles industry,
- In case these enterprises have a manufacturing approval issued by the Mexican Secretariat of Communications and Transport, which is described in the mandatory memo that establishes the requirements to obtain the approval of manufacturing aircrafts, aircraft engines, airscrews and instruments,
- In case these enterprises pay taxes in accordance with Title II of the Law on Income Taxes, and they are considered as maquila companies in terms of articles 181 and 183, and the rest of cases related to their compliance, and
- In case these enterprises have had, at least, 2,000 workers during the last 3 years.
- In case these enterprises are direct suppliers of the companies mentioned in section I, and these companies recognize them as they are.
III. In case these enterprises are direct suppliers of the companies mentioned in section II, and these companies recognize them as they are.
- In case these enterprises are direct suppliers of the companies mentioned in section III, and these companies recognize them as they are.
- In case these enterprises have had, at least, 700 workers during the last 6 months
- In case these enterprises have machinery, equipment or real properties valued at 50 million pesos, at least, which shall be validated by:
- Import documents
- Deeds issued in the presence of a Public Notary, and recorded in the Public Property Registry by validating the real properties acquisition.
- Digital fiscal invoices that comply with article 29-A of the Federal Fiscal Code.
VII. In case these enterprises have been associated with any chamber during the last 3 years, in accordance with the Law of Business Chambers and their Confederations, or they have had, at least, 250 workers during the last 6 months.
VIII. In case these enterprises have been associated with any exporting companies association, during the last 3 years, with the authorization of SAT (the Mexican Tax Administration Service) to provide electronic data pre-validation services , in terms of article 16-A of the Customs Law, which shall be associated with, at least, 350 companies mentioned in subsection C) of section I, and they have had, at least, 250 workers during the last 6 months.
- In case these enterprises make contributions in recognized markets, in terms of article 16-C of the Federal Fiscal Code.
- In case the enterprise belongs to a group, and one of its affiliated companies complies with one of the requirements aforementioned, it shall be assumed that the mentioned enterprise complies with it as well. In these circumstances, if the program of one of the companies within the group is cancelled by the causes described in sections III, IV, V, VI, VIII and IX of article 27 of IMMEX Decree, the rest of companies within the group shall not be exempted from the guarantee, with the exception of the case where they comply with one of the requirements aforementioned.
For the purposes of the current section, it is considered that several companies belong to a single group, when the 51% or a higher percentage of their shares with voting rights granted to all companies is considered as direct or indirect property (or both) of the same natural or legal person living in national or foreign territory.
The parts previously mentioned shall not be applied when the company is a recycling, garbage collection, storage, or merchandise distribution company, without the performance, by the same company or group, of a production process that might produce garbage, with the exception of the case when the garbage is transferred by the companies described from section I to IV.
It shall be assumed that the companies have workers in case they are registered at the Mexican Social Security Institute, in case they have a scheme of subcontracting of workers in accordance with articles 15-A to 15-D of the Federal Labor Law, and in case the contractor have registered the workers at the Mexican Social Security Institute, or in case one of the companies within the group provides the contractor with these workers by a service delivery contract and the contractor registered the workers at the Mexican Social Security Institute.
The Economy Department shall be able to perform consultancies to the corresponding authorities or entities described in sections VII and VIII in order to verify the compliance of the requirements aforementioned by the companies.
The companies must submit the information and documentation, to the corresponding Department, that validates the compliance of one of the cases, described in the second paragraph, by the companies.
T E M P O R A R Y
First. – The current Agreement shall come into force on the day after its publication in the Mexican Official Journal of the Federation.
Second.- The certified companies that submit the information, described in the last paragraph of Rule 3.3.1, shall be authorized by the Economy Department to import the amount that they might use during a month according to their temporary imports historical operations, by the time the information was verified by this Department.”
Concerning this paragraph, the modifications of this preliminary project are related directly to the regulations of IMMEX Decree, therefore, once they are published in the Official Journal of the Federation, it shall come into force immediately.
It is relevant for IMMEX enterprises to import sensitive goods from Annex II, IMMEX Decree, and Annex 3.3.2 of the Rules and Standards of the Economy Department, to analyze and assess the cases of derogation established by this instrument in order to enjoy the exclusive privilege of not being forced to apply the guarantee procedures, which probably do not provide maquila companies with benefits during their customs operations.
Additionally, in terms of the second “temporary”, the certified companies, that submit the information and documentation to the Economy Department, shall be examined by the Economy Department in order to verify they comply with the requirements, therefore, this Department shall be able to authorize temporarily a quota or amount in accordance with the average of the monthly operations.
Without anything else at this moment, do not hesitate to contact us.
Sincerely,
Foreign Trade and Customs Consultancy Division of
TLC Asociados, S.C.
Partial or total reproduction is prohibited. All rights reserved to TLC Asociados, S.C. The content of this article is not a private consultation, therefore, TLC Asociados, S.C., and its team and author, are not responsible for any interpretation or use that the reader or recipient could give to it.
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328 – Empresas IMMEX exentas de la presentación de garantías en importaciones temporales de mercancías sensibles/ IMMEX Enterprises are exempt from the provision of guarantees in temporary imports of sensitive goods.
El 25 de octubre de 2018 fue publicado en el sitio de Internet de la Comisión Federal de Mejora Regulatoria el Anteproyecto que reforma el “Decreto para el fomento de la industria manufacturera, maquiladora y de servicios de exportación”para incorporar la obligación de utilizar el esquema de garantías en las importaciones temporalesde mercancías sensibles del Anexo II del Decreto IMMEX (Industria Manufacturera, Maquiladora y de Servicios de Exportación) y del Anexo 3.3.2 de las RCSE, además de precisar e incorporar el concepto de las mercancías sensibles, así como la eliminación de los beneficios a las empresas certificadas, entre otros cambios.
Adicionalmente, se informó sobre el Anteproyecto que reforma el “Acuerdo que modifica al diverso por el que la Secretaría de Economía emite reglas y criterios de carácter general en materia de Comercio Exterior”que ofrece las excepciones para el cumplimiento de los esquemas de garantías para determinadas empresas que cumplan los requisitos que se indican a continuación, que de igual manera se encuentran pendientes de publicarse por medios oficiales (no obstante, ambas publicaciones continúan pendientes de ser publicadas en el Diario Oficial de la Federación).
En esta tesitura, se reforma la regla 3.3.1 de las RCSEpara disponer que las empresas IMMEX tendrán el beneficio de no tener la necesidad de cumplir con la implementación del esquema de garantías, siempre y cuando se ubiquen en las siguientes hipótesis que:
“I.Cumplan con alguno de los siguientes supuestos:
- Cuenten con un registro de empresas productoras de vehículos automotores ligeros nuevos, conforme al Decreto para el apoyo de la competitividad de la industria automotriz terminal y el impulso al desarrollo del mercado interno de automóviles,
- Cuenten con alguna de las aprobaciones de producción, expedida por la Secretaría de Comunicaciones y Transportes, a que se refiere la Circular obligatoria que establece los requisitos para obtener la aprobación de producción de aeronaves, motores deaeronaves, hélices y artículos,
- Tributen conforme al Título II de la Ley del Impuesto Sobre la Renta y sean maquiladoras en los términos de los artículos 181 y 183 y demás relativos a su cumplimiento, y
- Hayan tenido al menos 2,000 trabajadores durante los últimos 3 años.
II.Sean proveedores directos de las empresas mencionadas en la fracción I y estas los reconozcan como tal.
III.Sean proveedores directos de las empresas mencionadas en la fracción II y estas los reconozcan como tal.
IV.Sean proveedores directos de las empresas mencionadas en la fracción III y estas los reconozcan como tal.
V.Hayan tenido durante los últimos 6 meses al menos 700 trabajadores.
VI.Cuenten maquinaria, equipo o bienes inmuebles que tengan un valor de al menos 50 millones de pesos, lo cual se acreditará con:
- Pedimentos de importación
- Escrituras levantadas ante Notario Público, inscritas en el Registro Público de la Propiedad, que acrediten la adquisición de bienes inmuebles.
- Comprobantes fiscales digitales que cumplan con el artículo 29-A del Código Fiscal de la Federación.
VII.Hayan estado afiliadas durante los últimos 3 años a alguna cámara, establecida conforme a la Ley de Cámaras Empresariales y sus Confederaciones, y hayan tenido durante los últimos 6 meses al menos 250 trabajadores.
VIII.Hayan estado afiliadas durante los últimos 3 años a alguna asociación de empresas exportadoras que cuente con autorización del SAT para prestar los servicios de prevalidación electrónica de datos, en los términos del artículo 16-A de la Ley Aduanera, la cual tenga afiliadas al menos a 350 empresas de las mencionadas en el inciso C) de la fracción I, y hayan tenido durante los últimos 6 meses al menos 250 trabajadores.
IX.Coticen en mercados reconocidos en términos del artículo 16-C del Código Fiscal de la Federación.
X.En caso de que la empresa pertenezca a un grupo y alguna de sus filiales cumpla con alguno de los requisitos anteriores, se entenderá que dicha empresa también lo cumple. En este caso, si a alguna de las empresas del grupo se les cancela su programa por las causales a que se refieren las fracciones III, IV, V, VI, VIII y IX del artículo 27 del Decreto IMMEX, las demás empresas del grupo ya no estarán exentas de la garantía, excepto si cumplen con alguno de los requisitos anteriores.
Para los efectos de la presente fracción, se considera que varias empresas pertenecen a un mismo grupo, cuando el 51% o más de sus acciones con derecho a voto de todas las empresas sean propiedad en forma directa o indirecta o de ambas formas, de las mismas personas físicas o morales residentes en territorio nacional o en el extranjero.
Lo anterior no será aplicable cuando la empresa se dedique al reciclaje o acopio de desperdicios o al almacenamiento o distribución de mercancías sin que la misma empresa o el grupo realice algún proceso productivo por el cual genere los desperdicios, excepto si los desperdicios le son transferidos por las empresas a las que se refieren las fracciones I a IV.
Se entenderá que las empresas cuentan con trabajadores si los tienen dados de alta ante el Instituto Mexicano del Seguro Social, cuentan con un esquema de subcontratación de trabajadores de conformidad con los artículos 15-A al 15-D de la Ley Federal del Trabajo y el contratista tenga a los trabajadores dados de alta ante el Instituto Mexicano del Seguro Social o alguna de las empresas del grupo le proporciona dichos trabajadores a través de un contrato de prestación de servicios y el contratista tenga a los trabajadores dados de alta ante el Instituto Mexicano del Seguro Social.
La Secretaría de Economía podrá realizar consultas a las autoridades competentes o a los organismos a que se refieren las fracciones VII y VIII para verificar que las empresas cumplen con los requisitos anteriores.
Las empresas deberán presentar a la Secretaría la información y documentación que acredite que cumplen con alguno de los supuestos del segundo párrafo.
T R A N S I T O R I O S
Primero. – El presente Acuerdo entrará en vigor el día siguiente al de su publicación en el Diario Oficial de la Federación.
Segundo.- A las empresas certificadas que presenten la información a que se refiere el último párrafo de la regla 3.3.1, hasta en tanto la Secretaría verifique la información les podrá autorizar para importar el monto que de acuerdo a sus operaciones históricas de importaciones temporales utilicen durante un mes”.
Sobre este apartado, las modificaciones de este anteproyecto se encuentran vinculadas directamente con las reformas del Decreto IMMEX, por lo que una vez publicadas en el Diario Oficial de la Federación entrarían en vigor en forma inmediata.
Es importante que las empresas IMMEX que importen mercancías sensibles del Anexo II del Decreto IMMEX y el Anexo 3.3.2 de las RCSE, analicen y evalúen los supuestos de excepción que establece este dispositivo con la finalidad de gozar la prerrogativa exclusiva de no tener que aplicar los esquemas de garantías, que seguramente no todas las empresas maquiladoras podrán verse beneficiadas en sus operaciones aduaneras.
Asimismo, en términos del segundo transitorio las empresas certificadas que presenten la información y documentación a la Secretaría de Economía, dicha dependencia verificará que cumplan los requisitos, por lo que provisionalmente podrá autorizar un cupo o cantidad de acuerdo con el promedio de las operaciones mensuales.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
Atentamente
División de Consultoría en Comercio Internacional y Aduanas
TLC Asociados, S.C.
Prohibida la reproducción parcial o total. Todos los derechos reservados de TLC Asociados, S.C. El contenido del presente artículo no constituye una consulta particular y por lo tanto TLC Asociados, S.C., su equipo y su autor, no asumen responsabilidad alguna de la interpretación o aplicación que el lector o destinatario le pueda dar.
On October 25th, 2018, the preliminary project was published on the Federal Regulatory Improvement Commission’s website. This project reforms the “Decree to encourage the manufacturing, maquila, and export services industry”to integrate the obligation of implementing the guarantee procedure during temporary imports of sensitive goods in accordance with the Annex II of IMMEX Decree and Annex 3.3.2 of the Rules and Standards of the Economy Department, as well as defining and integrating the concept of sensitive goods, and removing the benefits for certified companies, among other changes.
In addition, the preliminary project was announced, which reforms the “Agreement that modifies the diverse by which the Economy Department establishes regulations and standards of general nature in terms of Foreign Trade” that provides the exceptions for the compliance of guarantee procedures for specific companies that comply with the requirements described hereunder, which are pending to be published by official media. Nevertheless, both publications still pending to be published in the Official Journal of the Federation.
In these circumstances, Rule 3.3.1 of the Regulations and Standards of the Economy Department is reformed in order to provide IMMEX enterprises with the benefit, which states that there is no need to comply with the implementation of the guarantees procedure, as long as the following points are stated in the assumption:
“I. If they comply with one of the following cases:
- In case these enterprises have a register of new light motor vehicles manufacturing companies, in accordance with the decree for the competitiveness of the terminal automotive industry, and a boost to the development of the in-house automobiles industry,
- In case these enterprises have a manufacturing approval issued by the Mexican Secretariat of Communications and Transport, which is described in the mandatory memo that establishes the requirements to obtain the approval of manufacturing aircrafts, aircraft engines, airscrews and instruments,
- In case these enterprises pay taxes in accordance with Title II of the Law on Income Taxes, and they are considered as maquila companies in terms of articles 181 and 183, and the rest of cases related to their compliance, and
- In case these enterprises have had, at least, 2,000 workers during the last 3 years.
- In case these enterprises are direct suppliers of the companies mentioned in section I, and these companies recognize them as they are.
III. In case these enterprises are direct suppliers of the companies mentioned in section II, and these companies recognize them as they are.
- In case these enterprises are direct suppliers of the companies mentioned in section III, and these companies recognize them as they are.
- In case these enterprises have had, at least, 700 workers during the last 6 months
- In case these enterprises have machinery, equipment or real properties valued at 50 million pesos, at least, which shall be validated by:
- Import documents
- Deeds issued in the presence of a Public Notary, and recorded in the Public Property Registry by validating the real properties acquisition.
- Digital fiscal invoices that comply with article 29-A of the Federal Fiscal Code.
VII. In case these enterprises have been associated with any chamber during the last 3 years, in accordance with the Law of Business Chambers and their Confederations, or they have had, at least, 250 workers during the last 6 months.
VIII. In case these enterprises have been associated with any exporting companies association, during the last 3 years, with the authorization of SAT (the Mexican Tax Administration Service) to provide electronic data pre-validation services , in terms of article 16-A of the Customs Law, which shall be associated with, at least, 350 companies mentioned in subsection C) of section I, and they have had, at least, 250 workers during the last 6 months.
- In case these enterprises make contributions in recognized markets, in terms of article 16-C of the Federal Fiscal Code.
- In case the enterprise belongs to a group, and one of its affiliated companies complies with one of the requirements aforementioned, it shall be assumed that the mentioned enterprise complies with it as well. In these circumstances, if the program of one of the companies within the group is cancelled by the causes described in sections III, IV, V, VI, VIII and IX of article 27 of IMMEX Decree, the rest of companies within the group shall not be exempted from the guarantee, with the exception of the case where they comply with one of the requirements aforementioned.
For the purposes of the current section, it is considered that several companies belong to a single group, when the 51% or a higher percentage of their shares with voting rights granted to all companies is considered as direct or indirect property (or both) of the same natural or legal person living in national or foreign territory.
The parts previously mentioned shall not be applied when the company is a recycling, garbage collection, storage, or merchandise distribution company, without the performance, by the same company or group, of a production process that might produce garbage, with the exception of the case when the garbage is transferred by the companies described from section I to IV.
It shall be assumed that the companies have workers in case they are registered at the Mexican Social Security Institute, in case they have a scheme of subcontracting of workers in accordance with articles 15-A to 15-D of the Federal Labor Law, and in case the contractor have registered the workers at the Mexican Social Security Institute, or in case one of the companies within the group provides the contractor with these workers by a service delivery contract and the contractor registered the workers at the Mexican Social Security Institute.
The Economy Department shall be able to perform consultancies to the corresponding authorities or entities described in sections VII and VIII in order to verify the compliance of the requirements aforementioned by the companies.
The companies must submit the information and documentation, to the corresponding Department, that validates the compliance of one of the cases, described in the second paragraph, by the companies.
T E M P O R A R Y
First. – The current Agreement shall come into force on the day after its publication in the Mexican Official Journal of the Federation.
Second.- The certified companies that submit the information, described in the last paragraph of Rule 3.3.1, shall be authorized by the Economy Department to import the amount that they might use during a month according to their temporary imports historical operations, by the time the information was verified by this Department.”
Concerning this paragraph, the modifications of this preliminary project are related directly to the regulations of IMMEX Decree, therefore, once they are published in the Official Journal of the Federation, it shall come into force immediately.
It is relevant for IMMEX enterprises to import sensitive goods from Annex II, IMMEX Decree, and Annex 3.3.2 of the Rules and Standards of the Economy Department, to analyze and assess the cases of derogation established by this instrument in order to enjoy the exclusive privilege of not being forced to apply the guarantee procedures, which probably do not provide maquila companies with benefits during their customs operations.
Additionally, in terms of the second “temporary”, the certified companies, that submit the information and documentation to the Economy Department, shall be examined by the Economy Department in order to verify they comply with the requirements, therefore, this Department shall be able to authorize temporarily a quota or amount in accordance with the average of the monthly operations.
Without anything else at this moment, do not hesitate to contact us.
Sincerely,
Foreign Trade and Customs Consultancy Division of
TLC Asociados, S.C.
Partial or total reproduction is prohibited. All rights reserved to TLC Asociados, S.C. The content of this article is not a private consultation, therefore, TLC Asociados, S.C., and its team and author, are not responsible for any interpretation or use that the reader or recipient could give to it.
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