342 – Derecho de Trámite Aduanero para las Mercancías Originarias del CPTPP/ Customs Processing Fee for the Originating Goods from the CPTPP.
TERCERA RESOLUCIÓN DE MODIFICACIONES A LAS REGLAS GENERALES DE COMERCIO EXTERIOR PARA 2018
Recordemos que el día 29 de noviembre de 2018 se dio a conocer el “Decreto Promulgatorio del Tratado Integral y Progresista de Asociación Transpacífico”. En particular el Artículo 2.14: Cargas y Formalidades Administrativas, dispone en su párrafo 4 que: “Ninguna Parte impondrá derechos o cargos a, o en relación con, la importación o exportación sobre una base advalorem”.
Adicionalmente, se establece una nota al pie de página que indica:“[1]El Cargo por Procesamiento de Mercancías (CPM) será el único derecho o cargo aplicado por los Estados Unidos al cual aplique este párrafo. Además, este párrafo no aplicará a ningún derecho o cargo aplicado por los Estados Unidos hasta después de tres años siguientes a la fecha de entrada en vigor de este Tratado para los Estados Unidos.Adicionalmente, este párrafo no aplicará a ningún derecho o cargo que México aplique a, o en relación con, la importación o exportación de una mercancía no originaria, hasta cinco años después de la fecha de entrada en vigor de este Tratado para México”.
En esta tesitura, el día 30 de noviembre de 2018 fueron reformadas las disposiciones generales de comercio exterior para adicionar el pago de la Cuota Fija de DTA en los trámites de importación y exportación de mercancías originarias al amparo del Tratado Integral y Progresista de Asociación Transpacífico. En este sentido, se actualiza la regla 5.1.5 para quedar de la siguiente forma:
“Cuota fija del DTA para Tratado de Libre Comercio específico
5.1.5. Para los efectos de los artículos 2-03(7) del TLCI, 3(9) de la Decisión, y 6(5) del TLCAELC; así como del artículo 2.14(4) del TIPAT, quienes efectúen la importación definitiva o temporal de mercancías originarias, incluso cuando se efectúe el cambio de régimen de importación temporal a definitiva, bajo trato arancelario preferencial; podrán pagar el derecho previsto en el artículo 49, fracción IV de la LFD.
………………………………………………………………………………………………
TLCI 2-03(7), Decisión 3(9), TLCAELC 6(5), TIPAT 2.14(4), Ley 93, 96, 106, LFD 49-IV, Anexo 22”.
Del precepto anterior, se advierte que al realizar operaciones aduaneras de mercancías originarias delTratado Integral y Progresista de Asociación Transpacífico tendrán un beneficio parcial que consiste en que deberán cubrir el pago de la cuota fija del Derecho de Trámite Aduanero, que en el año 2019 será de $331 en las importaciones, en lugar de determinar la tasa del 8 al millar en las importaciones.
Es importante que los operadores del comercio exterior tengan las declaraciones de origen correspondientes para que les permita gozar de estas prerrogativas en sus trámites aduanales.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
Atentamente
División de Consultoría en Comercio Internacional y Aduanas
TLC Asociados, S.C.
ricardo@www.tlcasociados.com.mx
Prohibida la reproducción parcial o total. Todos los derechos reservados de TLC Asociados, S.C. El contenido del presente artículo no constituye una consulta particular y por lo tanto TLC Asociados, S.C., su equipo y su autor, no asumen responsabilidad alguna de la interpretación o aplicación que el lector o destinatario le pueda dar.
THIRD RESOLUTION OF MODIFICATIONS TO THE GENERAL REGULATIONS OF FOREIGN TRADE FOR 2018
We must remember that on November 29th, 2018, the “Decree promulgating the Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership” was announced. In particular, the Article 2.14: Administrative Loads and Formalities, stipulates in its fourth paragraph that: “No Party shall enforce fees or charges to the importation or exportation on an ad valorem basis, or regarding any importation or exportation on an ad valorem basis”.
Additionally, a footnote indicates: “The Merchandise Processing Fee (MPF) shall be the only fee or charge enforced by the United States applied to this paragraph. In addition, this paragraph shall not be applied to any fee or charge enforced by the United States until after three years following the effective date or the date of entry into force of this Agreement for the United States. Additionally, this paragraph shall not be applied to any fee or charge enforced by Mexico to the importation or exportation of a non-originating good, or regarding any importation or exportation of a non-originating good, until five years after the effective date or the date of entry into force of this Agreement for Mexico”.
In this case, on November 30th, 2018, the general provisions of foreign trade were reformed in order to add the payment of the Fixed Rate of the CPF (Customs Processing Fee) into the procedures regarding importation and exportation of originating goods under the framework of the Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific partnership. In this context, rule 5.1.5 is reformed in the following manner:
“Fixed rate of the CPF for specific Free Trade Agreement
5.1.5. For the purposes of articles 2-03(7) from the Mexico-Israel Free Trade Agreement, 3(9) from the Decision, and 6(5) from the European Free Trade Association Agreement; as well as of article 2.14(4) from the Comprehensive and Progressive Agreement for the Trans-Pacific Partnership, the individuals that perform the definitive or temporary importation of originating goods, even when the regime change of definitive or temporary importation comes into force under a preferential tariff treatment, shall be able to pay the fee mentioned in article 49, section IV from the Federal Rights Law (FRL).
………………………………………………………………………………………………
Mexico-Israel Free Trade Agreement 2-03(7), Decision 3(9), European free Trade Association Agreement 6(5), CPTPP 2.14(4), Law 93, 96, 106, FRL 49-IV, Annex 22”.
It is stated from the previous precept that, by performing customs operations of originating goods from the Comprehensive and Progressive Agreement for the Trans-pacific Partnership, you shall be given with a partial benefit, which consists in covering the payment of the fixed rate of the Customs Processing Fee, which shall be equal to $331 (Mexican pesos) regarding the imports by 2019, instead of establishing the rate of the 8 percent to one thousand of the imports.
It is imperative for the foreign trade operators to have the corresponding origin declarations in order to benefit from these prerogatives in their customs procedures.
Without anything else at this moment, do not hesitate to contact us.
Sincerely,
Consultancy Division
TLC Asociados, S.C.
ricardo@www.tlcasociados.com.mx
Partial or total reproduction is prohibited. All rights reserved to TLC Asociados, S.C. The content of this article is not a private consultation, therefore, TLC Asociados, S.C., and its team and author, are not responsible for any interpretation or use that the reader or recipient could give to it.
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342 – Derecho de Trámite Aduanero para las Mercancías Originarias del CPTPP/ Customs Processing Fee for the Originating Goods from the CPTPP.
TERCERA RESOLUCIÓN DE MODIFICACIONES A LAS REGLAS GENERALES DE COMERCIO EXTERIOR PARA 2018
Recordemos que el día 29 de noviembre de 2018 se dio a conocer el “Decreto Promulgatorio del Tratado Integral y Progresista de Asociación Transpacífico”. En particular el Artículo 2.14: Cargas y Formalidades Administrativas, dispone en su párrafo 4 que: “Ninguna Parte impondrá derechos o cargos a, o en relación con, la importación o exportación sobre una base advalorem”.
Adicionalmente, se establece una nota al pie de página que indica:“[1]El Cargo por Procesamiento de Mercancías (CPM) será el único derecho o cargo aplicado por los Estados Unidos al cual aplique este párrafo. Además, este párrafo no aplicará a ningún derecho o cargo aplicado por los Estados Unidos hasta después de tres años siguientes a la fecha de entrada en vigor de este Tratado para los Estados Unidos.Adicionalmente, este párrafo no aplicará a ningún derecho o cargo que México aplique a, o en relación con, la importación o exportación de una mercancía no originaria, hasta cinco años después de la fecha de entrada en vigor de este Tratado para México”.
En esta tesitura, el día 30 de noviembre de 2018 fueron reformadas las disposiciones generales de comercio exterior para adicionar el pago de la Cuota Fija de DTA en los trámites de importación y exportación de mercancías originarias al amparo del Tratado Integral y Progresista de Asociación Transpacífico. En este sentido, se actualiza la regla 5.1.5 para quedar de la siguiente forma:
“Cuota fija del DTA para Tratado de Libre Comercio específico
5.1.5. Para los efectos de los artículos 2-03(7) del TLCI, 3(9) de la Decisión, y 6(5) del TLCAELC; así como del artículo 2.14(4) del TIPAT, quienes efectúen la importación definitiva o temporal de mercancías originarias, incluso cuando se efectúe el cambio de régimen de importación temporal a definitiva, bajo trato arancelario preferencial; podrán pagar el derecho previsto en el artículo 49, fracción IV de la LFD.
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TLCI 2-03(7), Decisión 3(9), TLCAELC 6(5), TIPAT 2.14(4), Ley 93, 96, 106, LFD 49-IV, Anexo 22”.
Del precepto anterior, se advierte que al realizar operaciones aduaneras de mercancías originarias delTratado Integral y Progresista de Asociación Transpacífico tendrán un beneficio parcial que consiste en que deberán cubrir el pago de la cuota fija del Derecho de Trámite Aduanero, que en el año 2019 será de $331 en las importaciones, en lugar de determinar la tasa del 8 al millar en las importaciones.
Es importante que los operadores del comercio exterior tengan las declaraciones de origen correspondientes para que les permita gozar de estas prerrogativas en sus trámites aduanales.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
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We must remember that on November 29th, 2018, the “Decree promulgating the Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership” was announced. In particular, the Article 2.14: Administrative Loads and Formalities, stipulates in its fourth paragraph that: “No Party shall enforce fees or charges to the importation or exportation on an ad valorem basis, or regarding any importation or exportation on an ad valorem basis”.
Additionally, a footnote indicates: “The Merchandise Processing Fee (MPF) shall be the only fee or charge enforced by the United States applied to this paragraph. In addition, this paragraph shall not be applied to any fee or charge enforced by the United States until after three years following the effective date or the date of entry into force of this Agreement for the United States. Additionally, this paragraph shall not be applied to any fee or charge enforced by Mexico to the importation or exportation of a non-originating good, or regarding any importation or exportation of a non-originating good, until five years after the effective date or the date of entry into force of this Agreement for Mexico”.
In this case, on November 30th, 2018, the general provisions of foreign trade were reformed in order to add the payment of the Fixed Rate of the CPF (Customs Processing Fee) into the procedures regarding importation and exportation of originating goods under the framework of the Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific partnership. In this context, rule 5.1.5 is reformed in the following manner:
“Fixed rate of the CPF for specific Free Trade Agreement
5.1.5. For the purposes of articles 2-03(7) from the Mexico-Israel Free Trade Agreement, 3(9) from the Decision, and 6(5) from the European Free Trade Association Agreement; as well as of article 2.14(4) from the Comprehensive and Progressive Agreement for the Trans-Pacific Partnership, the individuals that perform the definitive or temporary importation of originating goods, even when the regime change of definitive or temporary importation comes into force under a preferential tariff treatment, shall be able to pay the fee mentioned in article 49, section IV from the Federal Rights Law (FRL).
………………………………………………………………………………………………
Mexico-Israel Free Trade Agreement 2-03(7), Decision 3(9), European free Trade Association Agreement 6(5), CPTPP 2.14(4), Law 93, 96, 106, FRL 49-IV, Annex 22”.
It is stated from the previous precept that, by performing customs operations of originating goods from the Comprehensive and Progressive Agreement for the Trans-pacific Partnership, you shall be given with a partial benefit, which consists in covering the payment of the fixed rate of the Customs Processing Fee, which shall be equal to $331 (Mexican pesos) regarding the imports by 2019, instead of establishing the rate of the 8 percent to one thousand of the imports.
It is imperative for the foreign trade operators to have the corresponding origin declarations in order to benefit from these prerogatives in their customs procedures.
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