
Aviso de Cruce: ¿Se realizarán ajustes a la normatividad aduanera?
El Aviso de Cruce será el nuevo esquema a través del cual se activará el mecanismo de selección automatizado para efectuar el despacho aduanero de las mercancías. Cabe señalar que extendió la fecha de implementación, y se prevé que inicie el 1 de agosto de 2022 de acuerdo con el boletín 11 con fecha del 16 de junio de 2022, emitido por la ANAM.
Los principales beneficios que destaca la Agencia Nacional de Aduanas de México sobre este procedimiento aduanero son los siguientes:
a) Autonomía, vanguardia e innovación de la Agencia.
b) Un solo sistema para todas las operaciones del despacho aduanero.
c) Simplificación de información para generar un número de folio de AVC.
d) Activación de MSA mediante el uso de un TAG con lector RFID.
e) Incorporación de operaciones para generar AVC: Copias simples, Tránsitos, Cuaderno ATA, AGA 15, etc.
En este contexto, los aspectos normativos que deben considerarse en el futuro son los que se indican:
1. Despacho Aduanero de Mercancías
El Despacho Aduanero, es el procedimiento que deben efectuar las personas interesadas en introducir o extraer mercancías al o del territorio nacional, cumpliendo todos los actos y formalidades requeridos que establece la normatividad.
Adicionalmente, la normatividad prevé que el Servicio de Administración Tributaria establecerá mediante reglas, lo procedente en los casos de contingencias en el Sistema Electrónico Aduanero derivadas de caso fortuito o fuerza mayor.
Por otra parte, el Octavo Transitorio del Reglamento Interior de la ANAM menciona que, las referencias que se hagan y las atribuciones que se otorgan en decretos, reglamentos, acuerdos, reglas, manuales y demás disposiciones administrativas, a la Administración General de Aduanas y a las Aduanas del SAT se entenderán hechas o conferidas a la ANAM.
Por lo anterior, cuando se tenga una interrupción en algún programa que forme parte del Sistema Electrónico Aduanero (SEA), ya sea porque no sea posible generar el acuse de valor, es factible que se utilice un procedimiento similar a los esquemas de contingencia que ya existen para la Ventanilla Digital, por ejemplo, el normado en la hoja informativa no. 8 con fecha del 19 de mayo de 2017.
2. Sistema Electrónico Aduanero (SEA)
El Sistema Electrónico Aduanero se encuentra integrado por los diferentes procesos que se llevan a cabo electrónicamente a través de la ventanilla digital mexicana de comercio exterior, el sistema automatizado aduanero integral y los demás sistemas electrónicos (vg. PECE, VOCE, SAM, SICREFIS, SICOFE, SOIA, SAIT, SCAAA, etc.) que la Autoridad Aduanera determine utilizar para ejercer sus facultades.
Cabe señalar, que la Ventanilla Digital Mexicana de Comercio Exterior, conocida como Ventanilla Digital, es administrada por el Servicio de Administración Tributaria, que es donde los usuarios generar el acuse de valor o digitalizan la documentación necesaria para anexar al pedimento.
3. Transmisión de la Información al SEA
La normatividad establece qué información y documentación presentada en el SEA debe realizarse a través de documentos electrónicos o digitales utilizando la firma electrónica avanzada, el sello digital u otro medio tecnológico de identificación. Asimismo, se dispone que el Servicio de Administración Tributaria, señalará mediante reglas los medios tecnológicos de identificación.
Asimismo, la firma electrónica avanzada o el sello digital amparado por un certificado o cualquier otro medio tecnológico de identificación, que se utilice en la transmisión o presentación de un documento electrónico o digital, producirá los mismos efectos que las leyes otorgan a la información que se presente con firma autógrafa.
En la actualidad, para gestionar un acuse de valor, digitalizar documentos, elaborar pedimentos o el formato DODA se utiliza la e.firma o los sellos digitales. Sin embargo, en la elaboración del formato del “Aviso de Cruce” se requerirá de un usuario y contraseña para acceso al portal de la ANAM o vía Web Service, incluyendo un Token, lo cual está considerado como un “medio tecnológico de identificación” quedando vinculado con el usuario que emitió el documento electrónico.
4. Transmisión del Pedimento Aduanal
El pedimento aduanal es el documento aduanero en donde se declara la información relacionada con el destino de las mercancías que son objeto de la operación de comercio exterior, el cumplimiento de las obligaciones contribuciones, las regulaciones y restricciones no arancelarias, así como los usuarios que intervienen en despacho aduanero, entre otra información requerida.
De manera similar, que la disposición anterior, la declaración aduanera debe transmitirse en documento electrónico en los términos y condiciones que establezca el Servicio de Administración Tributaria mediante reglas, empleando la firma electrónica avanzada, el sello digital u otro medio tecnológico de identificación.
En este caso, el pedimento se presenta ante la autoridad aduanera en dispositivo tecnológico o en medio electrónico, junto con las mercancías, a fin de activar el mecanismo de selección automatizado, y el dispositivo o medio deberá contar con los elementos técnicos que permitan la lectura de la información contenida en el mismo incluyendo la relativa a los pedimentos; salvo los casos en que se deba proporcionar una impresión del pedimento con la información correspondiente, el cual llevará impreso el código de barras de acuerdo con las disposiciones que el SAT a establezca mediante reglas.
5. Presentación de la Documentación Aduanera
En la operación aduanera, el mecanismo de selección automatizado se activa con la presentación ante la aduana del dispositivo tecnológico o medio electrónico de que se trate, o bien del pedimento, aviso consolidado o documento aduanero, en los términos que al efecto establezca el Servicio de Administración Tributaria mediante regla.
Asimismo, se establece que cuando se deba presentar ante las autoridades aduaneras una impresión del Pedimento, Aviso Consolidado o de algún otro documento para el despacho aduanero de las mercancías y la activación del mecanismo de selección automatizado, se dará por cumplida dicha obligación cuando se valide que la información electrónica de la operación se transmitió y se cumplió con lo previsto en el despacho de mercancías, sin que se tenga que presentar la impresión respectiva.
En la práctica no se presenta físicamente el pedimento, sino que se hace mediante el formato DODA o el Gafete Único de Identificación del Transportista, mediante el cual se relaciona el número de integración con el pedimento aduanal, aviso de consolidado, aviso electrónico o cualquier otro documento aduanero permitido. En este sentido, la intención es que el formato del “Aviso de Cruce” y el Tag, por lo que, serán el dispositivo tecnológico o medio electrónico y sustituirán a la documentación actual para activar el mecanismo de selección automatizado.
6. El AVC sustituye al DODA y al GUI
La Ley Aduanera y su reglamento considera de manera general la regulación de los documentos electrónicos y digitales, así como a la utilización de la firma electrónica avanzada, el sello digital u otro medio tecnológico de identificación en la transmisión electrónica de la información al Sistema Electrónico Aduanero.
De manera particular, las Reglas Generales de Comercio Exterior para 2022 contemplan disposiciones, tal es el caso de las reglas 2.4.12 y 3.1.33, entre otras, que abordan la utilización del Dispositivo Electrónico o del formato del “Documento de Operación de Despacho Aduanero”.
Evidentemente, a la fecha no hay un pronunciamiento por parte del SAT que indique que dejarán de utilizarse en el despacho aduanero, aunque se prevé que esta sea la intención. Por ejemplo:
Regla / Apéndice | Descripción |
2.4.12 | Despacho de mercancías mediante transmisión de información (Anexo 3) |
3.4.19. | Impresión de resultado del mecanismo de selección automatizado |
3.1.21 | Pedimento parte II |
3.1.24 | Consolidación de carga en diferentes pedimentos |
3.1.32 | Despacho aduanero con pedimento consolidado |
3.1.33 | Despacho de mercancías sin presentación de las impresiones de pedimentos, aviso o copias simples |
3.7.18 | Acta de inicio de PAMA por irregularidades en Recintos Fiscales |
Apéndice 22 | Características tecnológicas de dispositivos con tecnología de radiofrecuencia |
Por su parte, la ANAM como un órgano desconcentrado de la SHCP tiene el objetivo institucional de generar su propia fuente de información, por lo que es necesario crear documentación aduanera independiente sin dejar de lado que el SAT podrá proporcionar a la ANAM los servicios de comunicaciones y tecnologías de la información requeridos para apoyar sus funciones administrativas hasta en tanto ésta pueda llevarlos a cabo por su cuenta, en los términos del convenio de colaboración que al efecto se celebre.
Aun cuando se hayan datos a conocer las “Reglas de operación con especificaciones tecnológicas para el despacho de las mercancías mediante dispositivo tecnológico en el Aviso de Cruce”, y los “Lineamientos Técnicos para el dispositivo tecnológico en el Aviso de Cruce”, es necesario un ajuste en las disposiciones aduaneras para la eliminar la referencia del formato DODA y el Gafete Único de Identificación en el despacho de mercancías, además de la aplicación de los beneficios para disminuir el impacto de las sanciones aduaneras.
7. Infracciones y Sanciones Aduaneras
Los riesgos aduaneros que pueden presentarse por la omisión o inconsistencia de la información en el formato de “Aviso de Cruce”, al igual que con el Dispositivo Electrónico o formato DODA, son algunas de las que se indican a continuación:
Tipo | Supuesto | Sanción |
Infracción aduanera 176, X LA 178, IX LA 185, V LA | Cuando no se acredite con la documentación aduanal correspondiente la legal estancia o tenencia de las mercancías en el país o que se sometieron a los trámites previstos en esta Ley, para su introducción al territorio nacional o para su salida del mismo.
Se considera que se encuentran dentro de este supuesto, las mercancías que se presenten ante el mecanismo de selección automatizado sin pedimento, cuando éste sea exigible, o con un pedimento que no corresponda. |
Multa equivalente a la señalada en las fracciones I, II, III o IV del artículo 178 LA, según se trate, o del 70% al 100% del valor comercial de las mercancías cuando estén exentas.
Multa de $4,300.00 a $7,160.00. En inconsistencias en el número de integración** beneficio de la regla 3.7.18, fracción IV de las RGCE para 2022. |
Infracción aduanera 184, I LA 185, I LA | Omitan transmitir o presentar a las autoridades aduaneras en documento electrónico o digital, o en cualquier otro dispositivo tecnológico o medio electrónico que se establezca o lo hagan en forma extemporánea, la información que ampare las mercancías que introducen o extraen del territorio nacional sujetas a un régimen aduanero, que transporten o que almacenen, entre otros, los datos, pedimentos, avisos, anexos, declaraciones, acuses, autorizaciones, a que se refieren los artículos 36 y 36-A de esta Ley y demás disposiciones jurídicas aplicables, en los casos en que la Ley imponga tales obligaciones. | Multa de $4,260.00 a $6,390.00
Las multas se reducirán al 50% cuando la presentación sea extemporánea. |
Infracción aduanera 184, III LA 185, II LA | Transmitan o presenten los informes o documentos a que se refieren las dos fracciones anteriores, con datos inexactos o falsos u omitiendo algún dato. | Multa de $2,010.00 a $2,860.00, por cada documento.
En inconsistencias datos del contenedor beneficio de la regla 3.7.18, fracción I de las RGCE para 2022. |
Infracción aduanera 184, VI LA 185, V LA | Transmitan en el sistema electrónico aduanero o consignen en el código de barras impreso en el pedimento o en cualquier otro medio de control que autorice el Servicio de Administración Tributaria, información distinta a la declarada en dicho documento o cuando se presenten éstos al módulo de selección automatizado con el código de barras mal impreso. La falta de algún dato en la impresión del código de barras no se considerará como información distinta, siempre que la información transmitida al citado sistema sea igual a la consignada en el pedimento.
Tratándose de lo dispuesto en los artículos 36, 37-A y 39 de la Ley, consignen en el dispositivo tecnológico o medio electrónico, información distinta a la requerida, o a la declarada en el pedimento o en el aviso consolidado. La falta de algún dato en dicho dispositivo o medio, no se considerará como información distinta, siempre que la información transmitida al sistema electrónico aduanero sea igual a la consignada en el pedimento o aviso consolidado. |
Multa de $4,300.00 a $7,160.00.
Cuando se presente documento sin código de barras beneficio de la regla 3.7.18, fracción II de las RGCE para 2022. |
Infracción aduanera 184, VII LA 185, VI LA | Omitan imprimir en el pedimento o en el aviso consolidado, tratándose de operaciones con pedimento consolidado el código de barras. Tratándose de lo dispuesto en los artículos 36, 37-A y 39 de la Ley, presenten el dispositivo tecnológico o medio electrónico correspondiente, ante la autoridad aduanera sin o con los elementos técnicos en una situación que impida su lectura. | Multa de $4,290.00 a $7,130.0 por cada pedimento o por cada aviso consolidado o documento aduanero que corresponda. Aplicación del beneficio de la regla 3.7.18, fracción II de las RGCE para 2022. |
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The Notice of Crossing will be the new scheme through which the automated selection mechanism will be activated to carry out the customs clearance of goods. It should be noted that the implementation date has been extended and is expected to begin on August 1, 2022, according to Bulletin 11 dated June 16, 2022, issued by ANAM.
The main benefits of this customs procedure highlighted by the National Customs Agency of Mexico are the following:
a) Agency autonomy, vanguard and innovation.
b) One single system for all customs clearance operations.
c) Simplification of information for generating a case number of Notice of Crossing.
d) Activation of Automated Selection Mechanism using a TAG with RFID reader.
e) Incorporation of operations to generate a Notice of Crossing: Simple copies, Transits, ATA Carnet, AGA 15, etc.
In this context, the regulatory aspects to be considered in the future are as follows:
1. Customs Clearance of Goods
Customs clearance is the procedure to be carried out by persons interested in introducing or extracting goods into or out of the national territory, complying with all the acts and formalities required by the regulations.
In addition, the regulations contemplate that the Tax Administration Service will establish, by means of rules, the applicable provisions in the event of contingencies in the Electronic Customs System derived from unforeseen circumstances or force majeure.
On the other hand, the Eighth Transitory provision of ANAM’s Internal Regulations states that the references made and the powers granted in decrees, regulations, agreements, rules, manuals and other administrative provisions to the General Customs Administration and the Customs of SAT shall be understood to be made or conferred to ANAM.
Therefore, when there is an interruption in any program that is part of the Electronic Customs System, either because it is not possible to generate the value acknowledgment, it is feasible to use a procedure similar to the contingency schemes that already exist for the Digital Window, for example, the one regulated in information sheet no. 8 dated May 19, 2017.
2. Electronic Customs System
The Electronic Customs System is made up of the different processes carried out electronically through the Mexican digital window for foreign trade, the comprehensive automated customs system and other electronic systems (e.g. PECE, VOCE, SAM, SICREFIS, SICOFE, SOIA, SAIT, SCAAA, etc.) that the Customs Authority determines to use to exercise its powers.
It should be noted that the Mexican Foreign Trade Digital Window, known as the Digital Window, is managed by the Tax Administration Service, which is where users generate the acknowledgement of value or digitize the necessary documentation to attach to the customs declaration.
3. Transmission of Information to the Electronic Customs System
The regulations establish which information and documentation presented in the Electronic Customs System must be done through electronic or digital documents using the advanced electronic signature, digital seal or other technological means of identification. In addition, it provides that the Tax Administration Service will indicate by means of rules the technological means of identification.
Additionally, the advanced electronic signature or digital seal covered by a certificate or any other technological means of identification used in the transmission or presentation of an electronic or digital document shall produce the same effects that the laws grant to information presented with a handwritten signature.
Currently, to manage an acknowledgment of value, digitize documents, prepare customs declarations or the “Operation Document for Customs Clearance” format, the e.signature or digital seals are used. However, in the preparation of the “Notice of Crossing” format, a username and password will be required to access the ANAM portal or via Web Service, including a token, which is considered a “technological means of identification” and is linked to the user who issued the electronic document.
4. Transmittal of the Customs Declaration
The customs declaration is the customs document that declares the information related to the destination of the goods that are the object of the foreign trade operation, compliance with tax obligations, non-tariff regulations and restrictions, as well as the users involved in customs clearance, among other required information.
Similarly to the previous provision, the customs declaration must be transmitted in an electronic document under the terms and conditions established by the Tax Administration Service by means of rules, using the advanced electronic signature, digital seal or other technological means of identification.
In this case, the customs declaration is presented to the customs authority in a technological device or electronic medium, together with the goods, in order to activate the automated selection mechanism, and the device or medium must have the technical elements that allow the reading of the information contained therein, including that related to the customs declaration; except in cases where a printout of the customs declaration with the corresponding information must be provided, which will be printed with the bar code in accordance with the provisions established by the SAT through rules.
5. Presentation of Customs Documentation
In the customs operation, the automated selection mechanism is activated with the presentation to customs of the technological device or electronic means in question, or of the customs declaration, consolidated notice or customs document, under the terms established by the Tax Administration Service by means of rules.
Additionally, it is established that when a printout of the customs declaration, consolidated notice or any other document for the customs clearance of goods and the activation of the automated selection mechanism must be submitted to the customs authorities, such obligation will be deemed to be fulfilled when it is validated that the electronic information of the operation was transmitted and the provisions of the customs clearance of goods were complied with, without having to submit the respective printout.
In practice, the customs declaration is not physically presented, but is done by means of the “Operation Document for Customs Clearance” format or the Unique Identification Badge of the Carrier, through which the integration number is related to the customs declaration, consolidated notice, electronic notice or any other permitted customs document. In this sense, the intention is that the “Notice of Crossing” format and the Tag, therefore, will be the technological device or electronic means and will replace the current documentation to activate the automated selection mechanism.
6. “Notice of Crossing” replaces “Operation Document for Customs Clearance” and “Unique Identification Badge”
The Customs Law and its regulations generally consider the regulation of electronic and digital documents, as well as the use of advanced electronic signatures, digital seals or other technological means of identification in the electronic transmission of information to the Electronic Customs System.
In particular, the General Foreign Trade Rules for 2022 include provisions, such as rules 2.4.12 and 3.1.33, among others, that address the use of the Electronic Device or the “Operation Document for Customs Clearance” format.
Evidently, to date there is no pronouncement by the SAT indicating that they will cease to be used in customs clearance, although it is expected that this is the intention. For example:
Rule / Appendix | Description |
2.4.12 | Clearance of goods by transmission of information (Annex 3) |
3.4.19. | Automated selection mechanism result printout |
3.1.21 | Customs Declaration part II |
3.1.24 | Consolidation of cargo in different customs declarations |
3.1.32 | Customs clearance with consolidated customs declaration |
3.1.33 | Clearance of goods without presenting the printed customs declarations, notices or simple copies |
3.7.18 | PAMA initiation act for irregularities in bonded warehouses |
Appendix 22 | Technological characteristics of devices with radiofrequency technology |
Meanwhile, ANAM as a decentralized body of the Ministry of Finance and Public Credit has the institutional objective of generating its own source of information, so it is necessary to create independent customs documentation without neglecting that the SAT may provide ANAM with the communications and information technology services required to support its administrative functions until such time as it can carry them out on its own, under the terms of the collaboration agreement entered into for this purpose.
Even though the “Rules of operation with technological specifications for the clearance of goods by means of a technological device in the Notice of Crossing” and the “Technical Guidelines for the technological device in the Notice of Crossing” have been published, it is necessary to adjust the customs provisions to eliminate the reference to the “Operation Document for Customs Clearance” format and the Unique Identification Badge in the clearance of goods, in addition to the application of the benefits to reduce the impact of customs penalties.
7. Customs Offenses and Penalties
The customs risks that may arise from the omission or inconsistency of the information in the “Notice of Crossing” format, as well as with the Electronic Device or “Operation Document for Customs Clearance” format, are some of those indicated below:
Type | Case | Penalty |
Customs Penalty 176, X Customs Law 178, IX Customs Law 185, V Customs Law | When the corresponding customs documentation does not prove the legal stay or possession of the goods in the country or that they were submitted to the procedures set forth in this Law, for their introduction into or exit from the national territory.
Goods that are presented to the automated selection mechanism without a customs declaration, when this is required, or with a customs declaration that does not correspond, are considered to be in this situation. |
Fine equivalent to that indicated in sections I, II, III or IV of article 178 of the Customs Law, as the case may be, or from 70% to 100% of the commercial value of the goods when they are exempt.
Fine from $4,300.00 to $7,160.00. Inconsistencies in the number of integration** benefit of rule 3.7.18, section IV of the General Foreign Trade Rules for 2022. |
Customs Penalty 184, I Customs Law 185, I Customs Law | In case of omitting to transmit or submit to the customs authorities in electronic or digital documents, or in any other technological device or electronic means that may be established, or doing so in an untimely manner, the information that covers the merchandise that they introduce or extract from the national territory subject to a customs regime, that they transport or that they store, among others, the data, customs declarations, notices, annexes, declarations, acknowledgments, authorizations, referred to in Articles 36 and 36-A of this Law and other applicable legal provisions, in the cases in which the Law imposes such obligations. | Fine from $4,260.00 to $6,390.00
Fines will be reduced to 50% in the case of untimely filing. |
Customs Penalty 184, III Customs Law 185, II Customs Law | In case of transmitting or submitting the reports or documents referred to in the two previous sections, with inaccurate or false information or omitting any information. | Fine from $2,010.00 to $2,860.00, per each document.
In inconsistencies in data of the container, benefit of rule 3.7.18, section I of the General Foreign Trade Rules for 2022. |
Customs Penalty 184, VI Customs Law 185, V Customs Law | In the event of transmitting in the electronic customs system or entering in the barcode printed on the customs declaration or in any other means of control authorized by the Tax Administration Service, information different from that declared in this document or when these are presented to the automated selection module with the incorrectly printed barcode. The lack of any information in the printing of the bar code shall not be considered as different information, as long as the information transmitted to such a system is the same as that stated on the customs declaration.
In the case of the provisions of Articles 36, 37-A and 39 of the Law, when the technological device or electronic medium contains information different from that required, or from that declared in the customs declaration or in the consolidated notice. The lack of any information in the device or medium shall not be considered as different information, as long as the information transmitted to the electronic customs system is the same as that included in the customs declaration or consolidated notice. |
Fine from $4,300.00 to $7,160.00.
When presenting a document without a barcode, benefit of rule 3.7.18, section II of the General Foreign Trade Rules for 2022. |
Customs Penalty 184, VII Customs Law 185, VI Customs Law | When the bar code is not printed on the customs declaration or on the consolidated notice, in the case of operations with a consolidated customs declaration. In the case of the provisions of articles 36, 37-A and 39 of the Law, in case of presenting the corresponding technological device or electronic means before the customs authority without or with the technical elements in a situation that prevents its reading. | Fine from $4,290.00 to $7,130.0 for each customs declaration or for each corresponding consolidated notice or customs document. Application of the benefit of rule 3.7.18, section II of the General Foreign Trade Rules for 2022. |
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